Pientalon digi-tv:n vastaanotto-ongelmat -toimintaohje päivitetty
Viestintävirasto on päivittänyt toimintaohjeensa liittyen digi-tv-lähetysten vastaanotto-ongelmiin.
Ohjeessa on kuvattu perus toimenpiteet, jotka kotitaloudessa on ensin tehtävä vastaanotto-ongelmatilanteessa. Jos ongelma ei selviä kotikonstein, on toimintaohjeessa esitetty suositeltava etenemismalli tilanteen korjaamiseksi. Ensisijaisesti tulee ottaa yhteyttä Digita Infoon puhelimella (020 411 7676 (puheluhinta matkapuhelimesta 8,21 senttiä/puhelu+16,9 senttiä/minuutti, lankapuhelimesta 8,21 senttiä/puhelu+5,9 senttiä/minuutti) tai sähköpostilla info@digita.fi), jonka asiantuntijat opastavat mm. Digitan lähetysverkkoon, antennijärjestelmään ja näkyvyyteen liittyvissä kysymyksissä. Digisovittimien ja -vastaanottimien ongelmatilanteissa ja laitteiden perusasennuksiin liittyvissä kysymyksissä kuluttajaa palvelevat laitteiden myyjät, laitevalmistajat ja maahantuojat.
Mikäli syynä on heikko antennisignaali, antennin suuntaus tai antennijärjestelmä, ohjaavat Digita Infon asiantuntijat kuluttajaa ottamaan yhteyttä paikalliset olosuhteet tuntevaan antenniurakoitsijaan, jolta voi pyytää suuntaa-antavaa hinta-arviota kunnostustoimenpiteistä. Tarvittaessa suositellaan sopimista antenniurakoitsijan käynnistä asennuspaikalle, mahdollisesta mittauksesta ja tarvittavista toimenpiteistä. Mikäli antenniurakoitsijalla on perusteltu syy uskoa, ettei kunnollista digi-tv-kuvaa saada vastaanotetuksi, tulee kohteesta tehdä katvealueilmoitus Digitalle. Digita arvioi vastaanottotilanteen selvitysten perusteella ja antaa ehdotuksen katvealueilmoituksen tekijälle digi-tv-vastaanoton toteuttamisesta.
Toimintaohje kokonaisuudessaan löytyy osoitteesta http://www.ficora.fi/index/palvelut/palvelutaiheittain/digitv/omakotitaloudet.html.