Television asema edelleen vahva
Television vahva asema suomalaisten arjessa pysyi vuonna 2011 muuttumattomana. Tv:tä katsottiin Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan keskimäärin kolme tuntia (2 t 58 min) vuorokaudessa ja se tavoitti viikossa yli yhdeksän kymmenestä suomalaisesta. Maksu-tv:n asema vahvistui viime vuonna siten, että lähes joka kolmas tv-talous tilasi maksullisia kanavia.
Suuret kotimaiset tv-yhtiöt ja -kanavat hallitsevat edelleen katselua. Ylen kanavat keräsivät yhteensä 44,4 prosenttia, MTV Oy:n kanavat 30,3 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 15,0 prosenttia katseluajasta.
Suomalaiset ovat viime vuosina uusineet kotiensa televisiotekniikkaa ahkerasti. Neljällä viidestä tv-taloudesta on litteä televisio, ja puolella tv-talouksista on teräväpiirtonäytöllä varustettu televisio.
Netti-tv:n käyttö kasvaa perinteisen television katselun rinnalla tasaiseen tahtiin. Puolessa kaikista suomalaisista kotitalouksista katsotaan kotimaisten tv-yhtiöiden netti-tv:stä kokonaisia ohjelmia ainakin joskus.
Maksu-tv:n asema vahvistui viime vuonna selvästi. Nyt jo joka kolmas tv-talous tilaa maksullisia kanavia. Maksu-TV-talouksia on vuoden 2011 aikana tullut yli satatuhatta lisää, ja niitä on nyt lähes 700 000. (lähde:Finnpanelin lehdistötiedote 1.2.2012)