Television katsominen kasvussa
Tv:tä katsottiin Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan yli kolme tuntia vuorokaudessa vuonna 2012. Suurten kotimaisten tv-yhtiöiden katseluosuuksissa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia. Maksu-tv:n suosi on vakaa, noin 30% tv-kotitalouksista tilaa maksu-tv-kanavia.
Ylen kanavat keräsivät yhteensä 42,2 prosenttia, MTV Oy:n kanavat 30,7 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 15,1 prosenttia katseluajasta. Kanavista TV1 oli edelleen katsotuin (24,8 prosenttia katseluun käytetystä ajasta) ja toiseksi katsotuin oli MTV3 (20 prosenttia). Kaupallisten tv-kanavien katselu on kasvanut viime vuosina. Vuodesta 2008 vuoteen 2012 kaupallisten kanavien katselu on kasvanut jopa 13 % ollen nyt keskimäärin puolitoista tuntia päivässä.
Netti-tv:n katselu kasvoi odotetusti vuonna 2012. Areenan, Katsomon ja Ruutu.fi:n verkossa jaeltavia sisältöjä käynnistettiin keskimäärin 24 miljoonaa kertaa kuukaudessa, kun vielä toissa vuonna käynnistyskertoja oli vain 15 miljoonaa. Maksu-tv:n suosio on ollut Suomessa vakaa, noin 30 % tv-talouksista tilaa maksu-tv-kanavia tällä hetkellä.
Uudet teknologiat ja television käyttötavat yleistyvät tasaisesti. IPTV-talouksien osuus on tällä hetkellä 12 % kaikista tv-talouksista. Teräväpiirtolähetyksien katselun mahdollistava HD-vastaanotin on jo joka neljännessä taloudessa. Kuitenkin vain 5 % talouksista tilaa teräväpiirtolähetyksiä tarjoavia HD-kanavia.
Lähde: Finnpanelin lehdistötiedote 6.2.2013