Television asema suomalaiskodeissa vahva

Televisiota katsottiin vuonna 2014 Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan yli kolme tuntia (3 h 4 min) vuorokaudessa. Suuret urheilutapahtumat nostivat päiväkohtaista katseluaikaa edellisvuodesta.

Ylen kanavat keräsivät yhteensä 44,1 prosenttia, MTV:n kanavat 27,9 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 15,1 prosenttia katseluajasta. Muiden kaupallisten tv-yhtiöiden asema on niin ikään vakiintunut.

Kanavista TV1 on edelleen katsotuin keräten 26,4 prosenttia katseluun vuorokauden aikana käytetystä ajasta. Toiseksi katsotuin oli MTV3, jonka osuus katselusta oli 17,4 prosenttia. Kahden suosituimman kanavan osuudet katselusta klo 18–23 olivat lähes samat. TV1:n osuus prime time -katselusta oli 22,7 % ja MTV3:n 22,1 %. Tv-kanavien katseluosuudet ja viikkotavoittavuudet löytyvät osoitteesta http://www. finnpanel. fi/tulokset/tv/vuosi/share/viimeisin/.

Vuoden aikana järjestetyt lukuisat kansainväliset urheilun arvokisat näkyivät katsojatilastoissa. Kymmenen katsotuimman ohjelman joukossa jopa puolet oli urheilun arvokisalähetyksiä, kuten esimerkiksi TV2:n lähettämät Sotsin olympiakisalähetykset helmikuussa 2014.

Finnpanel Oy mittaa jatkuvalla paneelitutkimuksella suomalaisten tv-katselua. 1100 talouden otokseen (noin 2300 henkilöä) on asennettu tv-mittarit talouden tv-vastaanotinten yhteyteen. Tv-mittarit rekisteröivät automaattisesti katsotun kanavan sekä kellonajan.

(lähde: Finnpanel Oy:n lehdistötiedote 20.1.2015 ja www.finnpanel.fi)

 

27.1.2015